KLACHTENREGELING
Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent over onze ambulante begeleiding. Hierover samen praten is dan de beste oplossing. Komt u er zo toch niet met ons uit, dan kunt u een klacht indienen bij de onafhankelijke Klachtencommissie. InKontakt heeft de klachtenregeling onder gebracht bij de onafhankelijke klachtencommissie van “Buitenplaats de Poel”.
De klachtencommissie bestaat uit T. van de Schepop en twee externe onafhankelijke leden.
Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) en Tuchtrecht
Naast onze eigen klachtencommissie moeten en willen we ook voldoen aan de normen die passen bij het beroep van jeugdzorgwerker. Wanneer een jeugdprofessional wordt ingeschakeld, moet u ervan op aan kunnen dat de dienstverlening voldoet aan geldende kwaliteitseisen. Deze zijn vastgelegd in een beroepscode. Hier staat bijvoorbeeld dat een jeugdzorgwerker met respect om moet gaan met cliënten. Ook staat er dat hij of zij moet overleggen met cliënten om tot overeenstemming te komen over de hulp die ze krijgen (gedeelde besluitvorming). Als u vindt dat dat een van onze medewerkers zich niet houdt aan deze Beroepscode en/of u bent niet tevreden over het handelen van een ambulant begeleider, dan kunt u een klacht indienen bij het College van Toezicht van SKJ. Daarmee start u een tuchtrechtelijke procedure. Een klacht via het tuchtrecht staat los van een klacht via de klachtenregeling InKontakt.
Ondersteuning
Mocht u er met ons en/of de verwijzer niet uitkomen dan kunt u eventueel ondersteuning vragen bij het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) of Zorgbelang Overijssel/ Gelderland.
- AKJ: Bereikbaar via telefoonnummer (0570) 671 661 of info@akj.nl.
- Zorgbelang: Cliëntondersteuning van Zorgbelang is bereikbaar via telefoonnummer 074-2913597 of vul het contactformulier in op www.zorgbelang-overijssel.nl/voor-burgers/clientondersteuning/
- SKJ: https://skjeugd.nl/tuchtrecht/klachten/ik-heb-een-klacht/